
Ons pedagogisch project
Bij De Hartjes staat een warme, veilige en stimulerende omgeving centraal, waarin kinderen zich op hun eigen tempo kunnen ontwikkelen. We geloven dat elk kind uniek is en benaderen hen met respect voor hun eigenheid.
Onze pedagogische visie rust op zes pijlers:
- Zorgen voor geborgenheid
- Bieden van duidelijke structuur en regels
- Stimulatie en ontdekking
- Zelfstandigheid bevorderen
- Actieve participatie.
Dit alles vormt de basis voor een evenwichtige groei en een gezonde dosis zelfvertrouwen.
Om deze visie te realiseren, werken we met horizontale leeftijdsgroepen en een vast team van begeleiders per afdeling. De groepen zijn opgedeeld in:
- baby’s (0 – ±10 maanden)
- kruipers (±10-12 maanden – ±18 maanden)
- peuters (±18 maanden – schoolinstap).
Dankzij deze vaste groepssamenstelling ontstaat er een vertrouwde omgeving waarin kinderen zich veilig voelen en een hechte band kunnen opbouwen met hun begeleiders.
Wanneer een kindje start bij De Hartjes, voorzien we een wenweek. Dit is een zachte overgangsperiode waarin het kind en de ouders kennismaken met de nieuwe omgeving en begeleiders. Tijdens deze week is informatie-uitwisseling met ouders essentieel: we stemmen de gewoontes van thuis en de opvang op elkaar af om een vertrouwde en stressvrije ervaring te creëren.
Ook kinderen die binnen De Hartjes doorgroeien naar een volgende leefgroep krijgen de kans om rustig te wennen. Dit helpt bij het opbouwen van een vertrouwensband met de nieuwe begeleiders, waardoor het kind zich veilig voelt en met vertrouwen zijn omgeving durft te verkennen.
Bij ons draait het om positieve stimulering. We willen kinderen laten groeien, ontdekken en ontplooien tot zelfstandige individuen. Daarom bieden we een combinatie van vrije en begeleide activiteiten, waarbij spel en rustmomenten in balans zijn. De speelruimtes zijn ingedeeld in verschillende speelhoeken, elk met speelgoed dat meegroeit met de ontwikkeling van de kinderen. Zo kan ieder kind in een stimulerende omgeving zijn interesses ontdekken en talenten ontwikkelen.
Ook kinderen met specifieke zorgbehoeften zijn bij ons welkom. We bieden extra aandacht aan kinderen die dit nodig hebben en stemmen onze aanpak af op hun noden. We monitoren en evalueren onze werking continu met behulp van MemoQ, een instrument om de opvangkwaliteit te bewaken en verbeteren. Daarnaast gebruiken we Ziko-VO om het welbevinden, de betrokkenheid en de ontwikkeling van elk kind in kaart te brengen. Deze observaties zijn waardevolle input voor gesprekken met ouders en helpen ons om elk kind de juiste ondersteuning te bieden.
Om onze werking transparant en overzichtelijk te maken, werken we met muurborden.
- In de inkomhal kan je op het weekmenu aan de hand van duidelijke foto’s zien wat je kindje heeft gegeten
- Per afdeling is er een overzicht van de dagindeling en activiteiten
- Op het gelijkvloers brengen we lopende projecten en de algemene werking in beeld.
Tijdens de dagelijkse routines; eten, verzorging, slaapmomenten, opruimen en onthaal – zetten we actief in op taalstimulering en interactie, wat bijdraagt aan de taalontwikkeling en sociaal-emotionele groei van de kinderen.
Bij De Hartjes streven we ernaar om elk kind een warme en veilige start te geven, waarin het zich gewaardeerd en gesteund voelt. Door structuur, liefdevolle begeleiding en een stimulerende omgeving kunnen kinderen met vertrouwen de wereld ontdekken en opgroeien tot zelfstandige en veerkrachtige individuen.